U nás máte vždy dopravu zdarma!

edicni-rada-summa-theologiae

Summa theologiae

Konečně jsme sebrali odvahu k činu, k němuž nás povzbuzují obdivovatelé Tomáše Akvinského již mnoho let: začínáme vydávat nový překlad Teologické sumy! Následujeme – a věříme, že i vylepšujeme – příklad našeho prvorepublikového předchůdce, dominikánské edice Krystal. Uvědomujeme si náročnost takového úkolu a musíme se ho ujmout s rozvahou a rozumem. Výsledkem by měl být 1–1,5 m tmavomodrých hřbetů ve vaší knihovně – rezervujte si, prosíme, toto místo do roku 2025! Věříme, že oslavíme 800. narozeniny Tomáše Akvinského právě tímto dárkem – vydáním všech svazků Teologické sumy.

Plán vydávání

Summa25_work.ods

Summa25_work.pdf

o zivote cinnem ob
O životě činném a kontemplativním v Teologické sumě
100 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Tomáš Machula brož., 76 str., rok vydání 2020     Traktát o činném a kontemplativním životě (STh II-II, q. 179–182) je zařazen téměř na samém konci druhého dílu druhé části Teologické sumy, předchází závěrečnému pojednání o řeholnících (q. 183–189). Tomáš však toto téma nepojednává pouze z úzkého pohledu řeholního života, ale předkládá zde problematiku zaměření života každého jednotlivého člověka. Svoje pojednání formuluje ve čtyřech bodech. Za prvé obhajuje samotné rozlišení života činného a kontemplativního, za druhé a za třetí probírá oba způsoby života, přičemž životu kontemplativnímu věnuje největší prostor, a za čtvrté oba způsoby života srovnává.   Překlad, úvodní studie a poznámky Tomáš Machula.

Detail
1394
O stvoreni ob
O stvoření v šesti dnech v Teologické sumě
160 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Tomáš Machula brož., 136 str., rok vydání 2020   Tomášův traktát o hexae­meronu (STh I, q. 65–74), tedy o šesti dnech stvoření, jak jsou popsány na začátku Bible, představuje jakési teologické rozvinutí kratšího a spíše filosoficky laděného traktátu o stvoření obecně, který je zařazen v otázkách 44–49. Téma stvoření Tomáš rozděluje na tři základní fáze. První je dílo stvoření, které představuje uvedení světa do existence Bohem bez jakéhokoli předpokladu (ex nihilo). Zasahuje část prvního dne. Druhé je dílo oddělení, které začíná ještě v prvním dni a trvá do konce dne třetího. Jde o oddělení světla od temnoty, vody na zemi od vody na obloze a na zemi pak oddělení vod od souše. Třetím je dílo ozdobení zahrnující čtvrtý, pátý a šestý den. Představuje jakési vybavení země tím, co se hýbe a co ji v tomto ohledu obohacuje. Jsou to nebeská světla, především Slunce a Měsíc, mořští živočichové, ptáci a živočichové pozemští, z nichž vyniká člověk. O stvoření člověka toho ale Tomáš v tomto traktátu příliš neříká. Věnuje mu totiž samostatný traktát v STh I, q. 90–102.   Překlad, úvodní studie a poznámky Tomáš Machula.

Detail
1376
nadeje ob
O naději v Teologické sumě
130 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Tomáš Machula brož., 108 str., rok vydání 2020   Traktát o naději (STh II-II, q. 17–22) se nachází na začátku Secunda secundae mezi traktátem o víře a traktátem o lásce. Tomáš v něm nejprve probírá podstatu ctnosti naděje a její vztah k ostatním teologickým ctnostem. Poté se zaměřuje na subjekt naděje, a to nejen na konkrétní duševní sílu, kterou naděje formuje, ale také na typ lidí, kteří mohou naději mít. V další části rozebírá dar Ducha svatého, který s nadějí úzce souvisí, což je dar bázně Boží. Následně pojednává o neřestech, které ctnosti naděje odporují, tedy o zoufalství a opovážlivosti. V závěru se zabývá souvislostí naděje s Božími přikázáními.   Překlad, úvodní studie a poznámky Tomáš Machula.

Detail
1355
O vire ob
O víře
280 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Tomáš Machula, brož., 236 str., rok vydání 2019   Naše jednání, má-li být etické, musí být primárně řízeno intelektem, a to jak na rovině přirozené, tak na rovině nadpřirozené, kde je rozum osvícen vírou. V traktátu o víře (STh II-II, q. 1–16) se Tomáš tedy nejprve ptá po definici víry, zkoumá její úkony, dary Ducha svatého, které k ní patří, a nakonec hříchy a přikázání týkající se víry. Pomůže nám mimo jiné vyjasnit vztah „víry a skutků“, který se stal významným kontroverzním tématem v dějinách církve.   Překlad, úvodní studie a poznámky Tomáš Machula.

Detail
1262
O svatostech ob
O svátostech obecně v Teologické sumě
220 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Benedikt Mohelník, brož., 174 str., rok vydání 2019 Na traktát o Ježíši Kristu a jeho spásném díle navazuje v Teologické sumě traktát o svátostech (STh III, q. 60–65). Za pomoci svátostí se Bůh setkává s člověkem, kterého stvořil, aby mu dal účast na své vlastní blaženosti. I ve stavu před hříchem potřeboval člověk dar nadpřirozené milosti, aby mohl dosáhnout blaženého patření na Boha, ale teprve po hříchu je stav lidské přirozenosti takový, že vyžaduje pomoc, kterou Bůh člověku poskytuje ve svátostech. Svátosti jsou součástí dějin spásy. Východiska pro svou teologii dějin spásy nachází Tomáš především v listech apoštola Pavla. Překlad a úvodní studie Benedikt Mohelník OP.

Detail
1232
O trojici ob
O Trojici v Teologické sumě
400 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Karel Šprunk, brož., 332 str., rok vydání 2019 Co nám kromě intelektuálního dobrodružství může poskytnout studium Tomášova traktátu o Trojici (STh I, q. 27–43)? Asi stěží zpochybíme, že Tomášovy úvahy jsou důležitou součástí dějin teologie a filosofie a že hrají důležitou úlohu v intelektuálním souboji, který tak či onak ovlivnil politické dějiny západní civilizace. Vždyť tak jako je náš svět svým způsobem obrazem trojjediného Boha, jsou politické události, alespoň do určité míry, odrazem diskusí o tomto Bohu. Poněkud problematičtější je otázka, zda může Tomášův traktát o Trojici inspirovat, či dokonce spoluurčovat povahu dnešních filosofických či teologických debat. Jako plod vysoce spekulativního myšlení se zdál být navždy odsouzen do starého teologického harampádí. Nyní však tyto „nepraktické“ úvahy znovu ožívají: neboť jak jinak můžeme být „připraveni obhájit se před každým, kdo se nás ptá po důvodech naší naděje“ (1 Petr 3, 15)? Jak jinak se budeme hájit, když nás stoupenec judaismu či islámu obviní z polyteismu? Jak jinak budeme odstraňovat racionální překážky, které druhým a mnohdy i nám samotným překáží v přijetí víry? Překlad Karel Šprunk, úvodní studie David Svoboda a Prokop Sousedík.

Detail
1187
Clovek ob
Člověk jako tělo a duše v Teologické sumě
130 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Kateřina Kutarňová, brož., 104 str., rok vydání 2017 Problém duše a těla a jejich vztahu, zařazení člověka do hierarchie stvoření, nesmrtelnost lidské duše a její specifičnost oproti duši jiných tvorů, to jsou některé z problémů, jimiž se zabývají kvestie 75 a 76 (STh I) uvozující Tomášův traktát o člověku. Překlad a úvodní studie: Kateřina Kutarňová. Svazek vychází v roce 2017 v řadě Summa theologiae. Nabízíme jako e-knihu  

Vyprodáno 
Detail
99
Dary ob
Dary Ducha svatého v Teologické sumě
130 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Tomáš Machula, brož., 104 str., rok vydání 2017 Tento svazek obsahuje překlad tří kvestií (STh I-II, q. 68-70), které završují morální pojednání o dobrých habitech, tedy ctnostech. Po tématu přirozeně získávaných morálních ctností přichází na řadu otázky nadpřirozeného působení v člověku. Nejedná se zatím o vlité teologické neboli božské ctností, ani o milost obecně, ale o specifické působení Ducha svatého v člověku: to znamená dary Ducha svatého, blahoslavenství a plody (ovoce) Ducha svatého. Překlad a úvodní studie: Tomáš Machula. Vychází v roce 2017 v řadě Summa theologiae. Nabízíme jako e-knihu  

Vyprodáno 
Detail
96
lama
O lásce a milosrdenství v Teologické sumě
275 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Karel Šprunk, brož., 236 str., rok vydání 2016 V roce zasvěceném Božímu milosrdenství bychom se měli také ptát po našem lidském milosrdenství, vždyť i my máme být milosrdní, jako je milosrdný náš nebeský Otec. Přestože se láska (a milosrdenství jako její účinek) často chápe jako protiklad rozumu, svatý Tomáš ukazuje, že je tomu právě naopak – láska je vrcholným projevem rozumové přirozenosti.

Detail
93
blaz
O blaženosti v Teologické sumě
160 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Tomáš Machula a Eva Fuchsová, brož., 128 str., rok vydání 2016 Další díl Teologické sumy (ST I-II, q. 1-5) se zabývá posledním cílem člověka, který je zároveň principem lidského jednání, alespoň toho mravně dobrého. Tomáš souhlasí s Aristotelem, když říká, že posledním cílem člověka je blaženost. Její křesťanské vymezení se však od čistě filosofického podstatně liší. Překlad a úvodní studie Tomáš Machula.

Detail
90
o andelech 1
O andělech (I) v Teologické sumě
260 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Tomáš Machula a Daniel Novotný, brož., 228 str., rok vydání 2015 První svazek dlouho očekávaného nového překladu Teologické sumy se věnuje andělům (ST I, q. 50-64). Otázky tohoto svazku se týkají substance andělů, jejich vztahu k materii a místu, jejich poznání a vůle, zkoumají jejich stvoření a dokonalost, ale i zlo viny a trest démonů. Pokud hledáte důvod, proč začínáme zrovna anděly – není žádný…

Detail
87
o andelech 2
O andělech (II) v Teologické sumě
130 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Tomáš Machula a Daniel Novotný, brož., 108 str., rok vydání 2015 Druhý titul nové řady doplňuje téma andělů dalšími devíti otázkami (ST I, q. 106-114). Tomáš Akvinský mezi dva soubory andělských otázek vkládá jiné téma, a proto i český překlad vytváří pomocí dvousvazkového vydání prostor pro další díl Sumy ve vaší knihovně.

Detail
84
12 položek celkem