Bibliografické údaje:
Název: Traktáty o kontemplaci a lásce
Autor: Vilém ze Saint-Thierry
Nakladatel: Krystal OP
Ediční řada: Thesaurus, 23. svazek
Překlad, poznámky a úvodní studie: Jitka Hradecká OCSO
Jazyk: český
Obálka: Tereza Šormová
Rok vydání: 2024
Vazba: vázaná
Počet stran: 152
Rozměry: 13 × 20,5 cm
ISBN: 978-80-7565-175-1
Ukázky:
Láska rozumové duše je, jak řekl jeden z tvých služebníků, pohyb nebo pokojné spočinutí nebo dosažení něčeho, nad co už touha vůle nic dalšího nežádá nebo za žádoucí nepovažuje. Naopak, hledá-li někdo něco mimo tebe nebo nad tebe, jako by to bylo lepší než ty, hledá, co neexistuje, protože není nic lepšího a sladšího než ty; tím, že se ti vzdálí, se stane ničím, neboť ty jediný jsi opravdu láskyhodný, oddá se smilstvu, žádostivosti se sklony tobě cizími, které nesou, jak již jsem řekl, cizí jména. Neboť láska, jak už bylo řečeno a je třeba to často opakovat, náleží pouze tobě, Pane, v němž jedině je vše, co skutečně existuje; kde se nachází pokojné a bezpečné spočinutí; neboť bát se Boha čistou bázní z lásky a zachovávat jeho přikázání, toto je plnost člověka.
Uměním umění je umění lásky. Jeho výuku si vyhradila pro sebe sama přirozenost a Bůh, původce přirozenosti. Neboť láska sama, která pochází od Stvořitele přirozenosti, není-li její přirozená vrozená čistota narušena nějakými cizoložnými náklonnostmi, sama, jak říkám, sama vyučuje sobě samé, ovšem ty, kteří se od ní nechávají vyučit, nechávají se vyučit od Boha.
Láska existuje ve víře a v naději, křesťanská láska existuje sama o sobě a skrze sebe samu. Je také možné, aby víra a naděje existovaly bez křesťanské lásky, ta však nemůže existovat, neobsahuje-li víru a naději. Víra totiž potvrzuje, že to, co je milováno, existuje, naděje to přislibuje. Ten, kdo miluje ve víře a v naději, miluje tedy tak, jak je možné milovat to, v co se pouze věří a doufá. Křesťanská láska však již vlastní, již svírá, již objímá to, co je předmětem víry a naděje. Láska tedy touží ve své víře a naději vidět Boha, protože ho miluje. Křesťanská láska ho miluje, protože ho vidí. Je totiž okem, kterým je možno vidět Boha.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.