Doprava zdarma od 750 Kč

Traktáty o kontemplaci a lásce

9 hodnocení
220 Kč

Vilém ze Saint-Thierry

Český překlad dvou traktátů, které patřily k nejznámějším spisům celého středověku, a jednoho krátkého spisku, jenž zůstal po mnohá staletí zcela neznámým.

* O kontemplaci Boha (De contemplando Deo)
* O přirozenosti a důstojnosti lásky (De natura et dignitate amoris)
* Modlitba (Oratio)

Jde o první Vilémovy spisy, určené k duchovní formaci bratří jeho komunity v Saint-Thierry. Traktát O kontemplaci Boha stejně jako spisek Modlitba je svědectvím o Vilémově hledání Boha a jeho tváře, jež má povzbudit mnichy na cestě jejich vlastního hledání. Pojednání O přirozenosti a důstojnosti lásky se pak řadí ke traktátům De amore, které ve středověku vznikaly v hojném počtu. Vilém se v něm staví proti doktríně světské lásky, jež byla šířena díky četbě některých antických autorů a neblaze ovlivňovala mentalitu mnichů, a nabízí svým bratřím pravou nauku pro jejich růst v lásce k Bohu. Pojednání se vzájemně doplňují a vytvářejí harmonickou jednotu. Vilém v nich předkládá svoji nauku o modlitbě a lásce k Bohu, která hojně čerpá z Písma a učení Otců a kromě teologického poznání vychází také z jeho vlastních mystických zkušeností.

Vilém ze Saint-Thierry (1075-1080 Lutych, Belgie – 1148 Signy), benediktinský opat ze Saint-Thierry a později cisterciácký mnich kláštera Signy, velký přítel, první životopisec a inspirátor svatého Bernarda. Je považován za jednoho z největších autorů cisterciácké literatury a nejvýznamnějších představitelů mnišské teologie. Katolická církev jej uctívá jako blahoslaveného.

Kategorie: Thesaurus

 

Bibliografické údaje:

Název: Traktáty o kontemplaci a lásce
Autor: Vilém ze Saint-Thierry
Nakladatel: Krystal OP
Ediční řada: Thesaurus, 23. svazek
Překlad, poznámky a úvodní studie: Jitka Hradecká OCSO
Jazyk: český
Obálka: Tereza Šormová
Rok vydání: 2024
Vazba: vázaná
Počet stran: 152
Rozměry: 13 × 20,5 cm
ISBN: 978-80-7565-175-1

 


 

Ukázky:

Láska rozumové duše je, jak řekl jeden z tvých služebníků, pohyb nebo pokojné spočinutí nebo dosažení něčeho, nad co už touha vůle nic dalšího nežádá nebo za žádoucí nepovažuje. Naopak, hledá-li někdo něco mimo tebe nebo nad tebe, jako by to bylo lepší než ty, hledá, co neexistuje, protože není nic lepšího a sladšího než ty; tím, že se ti vzdálí, se stane ničím, neboť ty jediný jsi opravdu láskyhodný, oddá se smilstvu, žádostivosti se sklony tobě cizími, které nesou, jak již jsem řekl, cizí jména. Neboť láska, jak už bylo řečeno a je třeba to často opakovat, náleží pouze tobě, Pane, v němž jedině je vše, co skutečně existuje; kde se nachází pokojné a bezpečné spočinutí; neboť bát se Boha čistou bázní z lásky a zachovávat jeho přikázání, toto je plnost člověka.

Uměním umění je umění lásky. Jeho výuku si vyhradila pro sebe sama přirozenost a Bůh, původce přirozenosti. Neboť láska sama, která pochází od Stvořitele přirozenosti, není-li její přirozená vrozená čistota narušena nějakými cizoložnými náklonnostmi, sama, jak říkám, sama vyučuje sobě samé, ovšem ty, kteří se od ní nechávají vyučit, nechávají se vyučit od Boha.

Láska existuje ve víře a v naději, křesťanská láska existuje sama o sobě a skrze sebe samu. Je také možné, aby víra a naděje existovaly bez křesťanské lásky, ta však nemůže existovat, neobsahuje-li víru a naději. Víra totiž potvrzuje, že to, co je milováno, existuje, naděje to přislibuje. Ten, kdo miluje ve víře a v naději, miluje tedy tak, jak je možné milovat to, v co se pouze věří a doufá. Křesťanská láska však již vlastní, již svírá, již objímá to, co je předmětem víry a naděje. Láska tedy touží ve své víře a naději vidět Boha, protože ho miluje. Křesťanská láska ho miluje, protože ho vidí. Je totiž okem, kterým je možno vidět Boha.