Doprava zdarma od 750 Kč

Svatý Tomáš pro začátečníky

1 hodnocení
195 Kč

Jean-Pierre Torrell

 

Svatý Tomáš Akvinský, intelektuál mimořádných kvalit, který smířil víru a rozum, a proslavený teolog, jehož díla se studují i dnes, bývá považován za autora, kterého není snadné číst. Velký znalec jeho díla Jean-Pierre Torrell chce v této knížce přístup k jeho dílu usnadnit a přiblížit ho všem zájemcům.

Tomášův život a dílo jsou úzce propojeny. V jeho spisech se odrážejí nelehká léta jeho mládí a některá z jeho nejvýznamnějších děl zas úzce souvisejí s jeho dvojím pedagogickým působením na pařížské univerzitě, kde v dobových polemikách vynikl jako obávaný soupeř svých názorových odpůrců. Tomáš se zajímal o všechny myšlenkové proudy své doby a reagoval na ně. Jeho Teologická suma a Suma proti pohanům, díla, která vznikala ve vzácných volných chvílích, když zrovna necestoval a nevyučoval, ovlivňují i dnešní myslitele. S Tomášem Akvinským se v této všem přístupné a čtivé knize setkáváme jako s člověkem, a tím se nám otevírá nový pohled i na jeho dílo.

Jean-Pierre Torrell OP (* 1927), dominikán z toulouské provincie, je emeritním profesorem Teologické fakulty na univerzitě ve Fribourgu, kde v letech 1981–1997 vyučoval dogmatickou teologii. Je autorem více než stovky studií a téměř padesáti knih. Svým dílem rozhodujícím způsobem přispěl k lepšímu pochopení osoby a teologie Tomáše Akvinského.

Kategorie: Teologie

Bibliografické údaje:

Název: Svatý Tomáš pro začátečníky
Autor: Jean-Pierre Torrell
Nakladatel: Krystal OP
Ediční řada: Teologie
Originál: Saint Thomas en plus simple
Překlad: Markéta Štěpánková
Jazyk: český
Rok vydání: 2024
Vazba: brožovaná
Počet stran: 151
Rozměry: 13 × 20,5 cm
ISBN: 978-80-7575-170-6

 


 

Ukázky:

Sledujeme-li Tomášovu životní cestu, lze jeho myšlení vyložit srozumitelně a zároveň v celé šíři. Za autorem se objeví člověk z masa a kostí, který vedl mnohem rušnější život, než se na první pohled zdá. Nebyl to učenec obklopený knihami, který téměř nevychází ze své pracovny. Vázán slibem poslušnosti, putoval Evropou sem a tam, figuroval hned v několika velkých ideových střetech své doby a dostával se do situací, které by si zajisté sám nevybral. Právě tyto střety zavdaly podnět k sepsání několika z jeho nejznámějších děl. Po celý svůj život vedl debaty se svými odpůrci a ideovými protivníky a jeho současníci se neustále dožadovali toho, aby vyložil svůj názor na nejrůznější otázky, takže jeho nejslavnější díla vznikala jaksi v druhém plánu, pomalu a navzdory mnoha obtížím.

Zdroje, z nichž Tomáš čerpá, tvoří určitou hierarchii podle toho, jak blízko či daleko mají ke křesťanské víře, prvnímu předmětu teologie. Nejpřednější místo zaujímají autority z Písma svatého, neboť Bible je Boží slovo, a autoři biblických knih se proto těší autoritě v podstatě absolutní. Pokud je nějaký argument z Bible pro lidský rozum slabý, je v teologii naopak silný, protože se zakládá na Božím zjevení. Další autoritou jsou církevní otcové, kteří Boží zjevení komentovali. Ti představují velkou autoritu v oblasti víry, v jiných oblastech se však mohli mýlit. Po nich následují autority v oblasti lidského rozumu, tedy filosofové. Tomáš jim nepřikládá stejnou váhu jako oběma předešlým skupinám, ale i přesto je má ve velké úctě. Když mluví pravdu, dosvědčují totiž velikost lidského ducha. Rozum sám o sobě víře neprotiřečí, stejně jako milost neničí přirozenost. Obracet se k filosofům není nic špatného, protože i oni mohou přispět k lepšímu pochopení Božího zjevení.