Doprava zdarma od 750 Kč

Vtělené Slovo II v Teologické sumě

Neohodnoceno
220 Kč

Tomáš Akvinský

 

Tento svazek přináší další část christologických otázek třetí části Teologické sumy (STh III, q. 7–15). Tomáš v nich pojednává o důsledcích Božího vtělení, tedy o všem zásadním, co bylo osobou Božího Slova s lidskou přirozeností zároveň přijato v Ježíši Kristu. Nejde o vyčerpávající antropologický rozbor, ale o studium aspektů, které jsou důležité jak pro Kristovo bytí Bohočlověka, tak pro jeho poslání Spasitele a toho, kdo naplňuje a završuje Boží zjevení. Tomáš zde nejprve probírá otázky o Kristově habituální milosti (q. 7) a o milosti Krista jakožto hlavy církve (q. 8). Ve čtyřech dalších kvestiích se pak zabývá Kristovým věděním: nejprve jeho rozdělením na tři základní typy (q. 9), dále problematikou Kristova blaženého patření (q. 10), vlitého vědění (q. 11) a získaného neboli zkušenostního vědění (q. 12). Následují otázky o moci Kristovy duše (q. 13) a o přijatých nedostatcích těla (q. 14) a duše (q. 15).

Kategorie: Summa theologiae

Bibliografické údaje:

Název: Vtělené Slovo II v Teologické sumě
Autor: Tomáš Akvinský
Nakladatel: Krystal OP
Ediční řada: Summa theologiae
Překlad: Lukáš Fošum OP
Jazyk: český
Rok vydání: 2024
Vazba: brožovaná
Počet stran: 172
Rozměry: 13 × 20,5 cm
ISBN: 978-80-7575-168-3

 


 

Ukázky:

Kristu na základě toho, že je přirozeným Synem Božím, náleží věčné dědictví, které je samotnou nestvořenou blažeností. [Děje se to] skrze nestvořený akt poznání a lásky Boží, kterým Otec poznává a miluje sám sebe. Takového úkonu duše nebyla schopná kvůli odlišnosti přirozenosti. Proto bylo třeba, aby dosáhla Boha skrze úkon stvořeného zakoušení, který ovšem může nastat jedině skrze milost. Podobně Kristus, do jaké míry je Božím Slovem, měl schopnost vše dělat dobře božským jednáním. Protože však kromě božské činnosti měl i činnost lidskou, jak bude ukázáno níže, bylo třeba, aby v něm byla habituální milost, skrze niž by v něm taková činnost byla dokonalá.

Někdo je nazýván putujícím proto, že tíhne k blaženosti, plně nazírajícím je pak nazýván proto, že už se mu blaženosti dostává, podle 1 Kor 9, 24, „běžte tak, abyste ji získali!“ a Flp 3, 12, „běžím však, abych se jí zmocnil“. Dokonalá blaženost člověka spočívá však v duši i v těle, jak bylo stanoveno ve Druhé části, v duši totiž v tom, co je jí vlastní, když mysl patří na Boha a těší se z něj, v těle pak, nakolik tělo vstává [z mrtvých jako] duchovní, v síle, slávě a neporušitelnosti, jak se říká v 1 Kor 15, 42nn. Kristus však před utrpením [už] v duši plně viděl Boha, a tak měl blaženost, pokud jde o to, co je vlastní duši. Z jiných hledisek mu však blaženost chyběla, neboť jak jeho duše byla náchylná k utrpení, tak i jeho tělo bylo náchylné k utrpení a smrtelné, jak je patrné z toho, co bylo řečeno výše. A proto byl zároveň plně nazírajícím, nakolik měl blaženost vlastní duši, a zároveň putujícím, nakolik k blaženosti tíhnul, podle toho, jak mu blaženost chyběla.

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: