Bibliografické údaje:
Název: O novém zákoně a milosti v Teologické sumě
Autor: Tomáš Akvinský
Nakladatel: Krystal OP
Ediční řada: Summa theologiae
Překlad, úvodní studie a poznámky: Tomáš Machula
Jazyk: český
Rok vydání: 2025
 Vazba: brožovaná
 Počet stran: 172
 Rozměry: 13 × 20,5 cm
ISBN: 978-80-7575-223-9
Ukázky:
To, co je nejmocnější v zákoně nové smlouvy a v čem spočívá všechna jeho síla, je milost Ducha svatého, která je nám dána skrze víru v Krista. Nový zákon je tedy v prvé řadě sama milost Ducha svatého daná věřícím v Krista. A to se jasně ukazuje ve výroku Apoštola Řím 3, 27: „Kde zůstala chlouba? Byla vyloučena! Jakým zákonem? Zákonem skutků? Nikoli, nýbrž zákonem víry.“ Samu milost víry totiž nazývá zákonem. A výslovně to praví v Řím 8, 2: „Neboť zákon Ducha života v Kristu Ježíši osvobodil mě od zákona hříchu a smrti.“ Proto i Augustin v knize O duchu a liteře říká: „Jako byl zákon skutků vepsán na kamenné desky, tak je zákon víry vepsán do srdcí věřících.“ A na jiném místě této knihy říká: „Co jsou Boží zákony vepsané do srdcí, ne-li sama přítomnost Ducha svatého?“
Milovat Boha nade vše je člověku něco přirozeně blízkého, a nejen člověku, ale i každému tvoru, nejen rozumovému, ale také nerozumovému, nebo dokonce neživému, každému takovým způsobem, jaký danému tvoru odpovídá. Důvodem je to, že každému tvoru je přirozené, že si něco žádá a miluje, nakolik je to pro něj přirozeně vhodné. „Všechno jedná tak, jak je to pro ně přirozeně vhodné,“ jak se říká ve 2. knize Fyziky. Je však zjevné, že dobro části je zde kvůli dobru celku. Každá konkrétní věc tedy miluje přirozenou žádostí neboli láskou své vlastní dobro kvůli společnému dobru celku, kterým je Bůh. Proto Dionýsios v knize O božských jménech říká, že „Bůh obrací všechno k milování sebe samého“. Člověk ve stavu celistvé přirozenosti tedy lásku k sobě samému i lásku ke všem ostatním věcem vztahoval k lásce k Bohu jako k cíli. Ve stavu narušené přirozenosti se však od toho člověk odvrátil rozumovou žádostí vůle, která kvůli narušení přirozenosti sleduje soukromé dobro, jestliže se neuzdraví Boží milostí.
Diskuze
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
