Bibliografické údaje:
Název: O Božím poznání v Teologické sumě
Autor: Tomáš Akvinský
Nakladatel: Krystal OP
Ediční řada: Summa theologiae
Překlad: Karel Šprunk
Úvodní studie a poznámky Petr Dvorský
Jazyk: český
Rok vydání: 2024
Vazba: brožovaná
Počet stran: 216
Rozměry: 13 × 20,5 cm
ISBN: 978-80-7575-190-4
Ukázky:
Obsah tohoto svazku patří patrně k překladatelsky i teologicky nejnáročnějším částem Sumy. Některé z pasáží v něm obsažených patří k těm, jejichž výklad po staletí rozděloval Tomášovy interprety na znesvářené tábory snažící se přesvědčit matku církev (či alespoň své posluchače) o nepřijatelné heretičnosti svých oponentů. Jestliže tedy i pro tento svazek platí, že je třeba jej brát jako část zestručňující učebnice pro začínající studenty teologie, platí rovněž, že některé z problémů, jež je třeba v něm otevřít, začátečnické nejsou: prosté srovnání rozsahu odpovědí ve třináctém článku čtrnácté kvestie s tím, co je jinak v Sumě obvyklé, ukazuje, že jeho téma je pro Tomáše v nějakém ohledu výjimečné. Tam, kde takové výjimečnosti rozsah nenasvědčuje (jako u corpusu patnáctého článku), pak bude mít čtenář možnost přesvědčit se, že stručnost je ne vždy přímo úměrná jasnosti. (Z úvodní studie Petra Dvorského)
Po uvažování o tom, co náleží k Boží substanci, zbývá uvažovat o tom, co náleží k jeho činnosti. A protože některé činnosti zůstávají v činiteli a jiné přecházejí na vnější účinek, nejprve pojednáme o vědění a vůli (neboť poznání je v poznávajícím a chtění v chtějícím) a potom o Boží moci, která je principem Boží činnosti přecházející na vnější účinek. Protože poznávání je určitý druh života, po úvaze o Božím vědění je třeba uvažovat o Božím životě. A jelikož předmětem vědění je pravda, bude třeba uvažovat také o pravdě a nepravdě. Konečně, protože poznané je v poznávajícím a esence věcí, pokud jsou v Bohu, se nazývají ideje, bude třeba připojit úvahu o idejích.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.