U nás máte vždy dopravu zdarma!

Letní škola svatého Tomáše Akvinského 2021

 

Ve dnech 9. - 13. 8. se v Jablonném v Podještědí konala Letní škola svatého Tomáše Akvinského. Pořadatelem byla Česká dominikánská provincie ve spolupráci s nakladatelstvím Krystal OP a Českou kongregací sester dominikánek. Jejím smyslem bylo společné studium nauky a textů svatého Tomáše a hledání jejich významu pro život náš a dnešního světa. Náplní Letní školy byly přednášky, workshopy, společná i individuální modlitba a čas pro setkávání a rozhovory.

 

Knihy vydané nakladatelstvím Krystal OP byly využívané při výkladu i diskuzi, a to především tituly vydané v rámci projektu Suma 21 (překlad Teologické sumy pro 21. století), vycházející v ediční řadě Summa theologiae a dále knihy z edičních řad Aquinata, Filosofie a Dominicana.

Více fotografií naleznete zde

O habitech ob
O habitech v Teologické sumě
120 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Tomáš Machula brož., 96 str., rok vydání 2021   Pojednání o habitech v Teologické sumě (STh I-II, q. 49–54) navazuje na traktát o vášních (STh I-II, q. 22–48). Habity jsou jisté kvality, které člověka uschopňují k relativně trvalé a snadné činnosti. Nauka o těchto principech lidských úkonů má zásadní význam pro morální a duchovní život člověka. Tomáš se nejprve zabývá habity obecně, tj. substancí habitů a jejich nezbytností pro lidský život (q. 49). Poté se zaměřuje na subjekt habitů, tj. na duševní potence, které jsou habity rozvíjeny a zdokonalovány (q. 50). V následující otázce (q. 51) se zabývá způsobem, jak lze habity získat, a rozlišuje habity přirozené a vlité od Boha. Dále pojednává o růstu habitů (q. 52) a jejich zániku a zmenšování (q. 53). V poslední otázce (q. 54) zkoumá rozlišování habitů. Na traktát o habitech navazuje traktát o ctnostech (STh I-II, q. 55–67), tedy habitech zaměřujících člověka k morálně dobrému jednání. Překlad, úvodní studie a poznámky Tomáš Machula.

Detail
1497
Euchar ob
O eucharistii v Teologické sumě
390 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Benedikt Mohelník brož., 328 str., rok vydání 2021   Traktát o svátosti eucharistie je posledním úplným traktátem Teologické sumy (STh III, q. 73–83). Tomáš ho s velkou pravděpodobností sepisoval na podzim roku 1273, krátce předtím než se po hluboké duchovní zkušenosti, jíž se mu dostalo právě při slavení eucharistie, definitivně odmlčel. Lze ho tak pokládat za jakousi Tomášovu teologickou a duchovní závěť.Tomáš se v něm nejprve zabývá eucharistií jakožto svátostí. Ptá se, jakým způsobem se obecný pojem svátosti vztahuje právě na eucharistii a jaká je její materie a forma. V této části probírá otázky týkající se svátostné proměny, způsobu, jímž je Kristus pod svátostnými způsobami přítomen, a akcidentů, totiž vnější podoby chleba a vína, u nichž při konsekraci k žádné zjevné změně nedochází. Dále pojednává o účincích eucharistie v řádu milosti, o těch, kdo eucharistii přijímají a kdo ji vysluhují, a nakonec rozebírá liturgické obřady, jimiž se eucharistie slaví. Překlad, úvodní studie a poznámky Benedikt Mohelník OP.  

Detail
1473
mimo
O mimořádných darech Ducha v Teologické sumě
170 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Tomáš Machula brož., 140 str., rok vydání 2021   V této části Sumy (STh II-II, q. 171–178) Tomáš pojednává o charismatech, tedy mimořádných darech Ducha svatého, které jsou dány některým křesťanům k užitku celé církve. Postupně se věnuje daru prorokování (prophetia), vytržení (raptus), milosti jazyků (gratia linguarum), řeči moudrosti a poznání (sermo sapientiae et scientiae) a milosti konání zázraků (gratia miraculorum). Soustřeďuje se především na dar prorokování, jemuž věnuje víc jak polovinu celého traktátu. Proroctví neomezuje na dobu biblickou ani pouze na prvotní církev, ale chápe ho jako fenomén patřící k životu církve obecně. Velkou váhu kladenou právě na proroctví lze vysvětlit Tomášovým důrazem na slovo a hlásání. Spatřuje zde velké nebezpečí neautentického projevu, který církvi neprospívá, ale ohrožuje ji. Tomášův traktát přináší zajímavé intelektuální podněty k reflexi o mimořádném působení Ducha pro budování církve a podporu víry.   Překlad, úvodní studie a poznámky Tomáš Machula.  

Detail
1439
proz ob
O prozíravosti v Teologické sumě
180 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Tomáš Machula brož., 152 str., rok vydání 2020   Traktát o prozíravosti (STh II-II, q. 47–56) rozvíjí a konkretizuje základní nauku o kardinálních ctnostech, jak je vyložena v Prima secundae, hlavně v otázkách 55–61. Na rozdíl od oněch úvodních a především teoretických rozborů a argumentů se zde přistupuje k celé problematice velmi prakticky. Text se tak stává zřetelně užitečným a využitelným jak pro učitele, vychovatele a pastýře, tak pro každého čtenáře, který chce získat konkrétní pomoc a doporučení pro vlastní morální rozvoj. Praktický význam spočívá především v objasnění role rozumu a rozumové ctnosti pro morální jednání, v popisu fungování této ctnosti, který člověku pomáhá k lepší sebe-formaci v této oblasti, a v neposlední řadě v přesné analýze možných hříchů proti prozíravosti, podle níž lze velmi dobře provádět i zpytování svědomí. Ukazuje a potvrzuje se tím, že Tomášova Suma není pouhou učebnicí nebo teoretickým kompendiem pro intelektuály, ale i praktickou příručkou pomáhající k morálnímu a duchovnímu růstu křesťana.   Překlad, úvodní studie a poznámky Tomáš Machula.    

Detail
1433
o zivote cinnem ob
O životě činném a kontemplativním v Teologické sumě
100 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Tomáš Machula brož., 76 str., rok vydání 2020     Traktát o činném a kontemplativním životě (STh II-II, q. 179–182) je zařazen téměř na samém konci druhého dílu druhé části Teologické sumy, předchází závěrečnému pojednání o řeholnících (q. 183–189). Tomáš však toto téma nepojednává pouze z úzkého pohledu řeholního života, ale předkládá zde problematiku zaměření života každého jednotlivého člověka. Svoje pojednání formuluje ve čtyřech bodech. Za prvé obhajuje samotné rozlišení života činného a kontemplativního, za druhé a za třetí probírá oba způsoby života, přičemž životu kontemplativnímu věnuje největší prostor, a za čtvrté oba způsoby života srovnává.   Překlad, úvodní studie a poznámky Tomáš Machula.

Detail
1394
O stvoreni ob
O stvoření v šesti dnech v Teologické sumě
160 Kč

Tomáš Akvinský, překlad Tomáš Machula brož., 136 str., rok vydání 2020   Tomášův traktát o hexae­meronu (STh I, q. 65–74), tedy o šesti dnech stvoření, jak jsou popsány na začátku Bible, představuje jakési teologické rozvinutí kratšího a spíše filosoficky laděného traktátu o stvoření obecně, který je zařazen v otázkách 44–49. Téma stvoření Tomáš rozděluje na tři základní fáze. První je dílo stvoření, které představuje uvedení světa do existence Bohem bez jakéhokoli předpokladu (ex nihilo). Zasahuje část prvního dne. Druhé je dílo oddělení, které začíná ještě v prvním dni a trvá do konce dne třetího. Jde o oddělení světla od temnoty, vody na zemi od vody na obloze a na zemi pak oddělení vod od souše. Třetím je dílo ozdobení zahrnující čtvrtý, pátý a šestý den. Představuje jakési vybavení země tím, co se hýbe a co ji v tomto ohledu obohacuje. Jsou to nebeská světla, především Slunce a Měsíc, mořští živočichové, ptáci a živočichové pozemští, z nichž vyniká člověk. O stvoření člověka toho ale Tomáš v tomto traktátu příliš neříká. Věnuje mu totiž samostatný traktát v STh I, q. 90–102.   Překlad, úvodní studie a poznámky Tomáš Machula.

Detail
1376
6 položek celkem