Letní škola Tomáše Akvinského
Několik dní pro společné studium nauky a textů Tomáše Akvinského vztahujících se k určitému tématu a hledání jejich významu pro náš duchovní i praktický život. Přednášky, workshopy, společná i individuální modlitba, jakož i čas pro setkávání a rozhovory.
Archiv:
Fotky a záznamy přednášek předcházejících ročníků naleznete zde.
Letní škola Tomáše Akvinského 2025 (CZ)
Letná tomistická škola 2025 (SK)
Organizátoři: Slovenská a česká dominikánská provincie, Tomistický institut Slovensko, Krystal OP
Téma: Boží prozřetelnost – Boží plán pro celé stvoření
Místo: Dom Xaver (bývalý seminář), Badín při Banské Bystrici, Slovensko
Termín: 30. červen – 6. červenec 2025
Cílová skupina: 18+
Cena:
1lůžkový pokoj: 313 €/os.
2lůžkový pokoj: 289 €/os.
3lůžkový pokoj: 264 €/os.
Studenti (do 26 let) v 2–4lůžkových pokojích: 117 €/os.
Cena zahrnuje ubytování, plnou penzi, pronájem přednáškových místností, biliard, tělocvičnu a posilovnu. Platbu je potřeba uhradit převodem na účet SK84 8360 5207 0042 0036 9871 a do poznámky pro příjemce uvést „LTŠ + jméno a příjmení účastníka“.
Termín přihlašování: do 15. června 2025 – zaplacením poplatku a vyplněním formuláře
Kontakt: tomisticky.institut@gmail.com
Program:
Podrobný denní rozpis: stáhnout
Přednášející:
Mons. PhLic. Ing. Branislav Koppal, M.A. – generální vikář Banskobystrické diecéze
ThLic. Damián Mačura OP – provinciál Slovenské provincie Řádu kazatelů
doc. Mgr. David Svoboda, Ph.D. – Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy, Praha
Mgr. Ján Tomaštík, Ph.D. – Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislavě
Prof. Dr. Efrem Jindráček OP – Filozofická fakulta Angelicum, Řím
Mgr. Benedicta Hübnerová OP – Cyrilometodějská teologická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
ThLic. JUDr. Ing. Samuel Lovás OP, Ph.D. – Tomistický institut Slovensko
ThLic. Ing. arch. Metoděj Němec OP – Tomistický institut Slovensko
ThLic. RNDr. Alan Dely OP, Ph.D. – Tomistický institut Slovensko; Angelicum, Řím
Mgr. Augustín Jonák OP, Ph.D. – Teologická fakulta Katolického institutu v Toulouse
Mgr. Vavrinec Mitro OP – Tomistický institut Slovensko, Papežský biblický institut, Řím
Anotace přednášek:
Bůh udržuje neustále v bytí všechny tvory, působí v nich a skrze ně
fr. Efrem Jindráček OP
Tvrzení, že Bůh aktuálně a neustále udržuje v bytí všechny tvory je pro současného myslitele ba dokonce i pro filosofa nebo teologa, velmi obtížné až nesrozumitelné. Moderní i současné myšlení, pokud přijme Boží existenci a kauzalitu, vnímá ji jako převážně počáteční anebo paralelní s kauzalitou stvořených věcí, které bývají mylně považovány za nepřiměřeně autonomní. Tento příspěvek chce ukázat v souvislosti některými Tomášovými texty (SCG III, c. 65; ST I, q. 104; De Pot. q. 5, a. 1) metafysickou nutnost a racionální dokazatelnost Božího udržování všech věcí v bytí, ba dokonce i Boží spolupůsobení v druhotných příčinách.
Povaha, cíl a všeobecnost Boží prozřetelnosti
doc. Mgr. David Svoboda, Ph.D.
V přednášce budeme vycházet především z Tomášova pojednání o prozřetelnosti, které se nachází v jeho Teologické sumě (I, 22, 1-4). Proto nejprve zasadíme naše téma do širšího kontextu a struktury tohoto díla; poté se podíváme na klíčové Boží atributy, které prozřetelnost bezprostředně předpokládá a které ji přímo následují. Dále vysvětlíme Tomášovu definici prozřetelnosti, určíme její rozsah (na co se vztahuje) a načrtneme způsoby, jimiž Bůh vede tvory k předem vytčenému cíli. V průběhu přednášky budeme Tomášovy myšlenky dokládat a prohlubovat četbou jeho klíčových textů.
Prozreteľnosť v Písme a u Otcov
Alan Dely OP
Téma Božej prozreteľnosti sa vinie a rozvíja naprieč celým Svätým písmom: od prvých stránok Starého zákona až po posledné stránky toho Nového. Otcovia Cirkvi postupne odhaľovali rôzne zákutia tejto zjavenej pravdy. A práve poznanie toho, čo o Božej prozreteľnosti zjavuje Písmo a ako ju chápu Otcovia Cirkvi, je vstupnou bránou k tomu, aby sme prenikli do Tomášovho chápania Božej prozreteľnosti.
Neomylnost prozřetelnosti a svobodné jednání tvora
Metoděj Němec OP
Svatý Tomáš promýšlí místo nahodilosti a svobodných úkonů ve stvoření v rámci všeobecně platných principů: vše, co má ve stvoření bytí, má je od toho, jenž je Bytím prvotním a nestvořeným. Cokoli tedy ve svobodném úkonu tvora náleží k rovině aktu a bytí, vzchází, coby z prvotní a transcendentní příčiny, z Boha; privace a nebytí vlastní hříchu z Boha naopak není. Řešením artikulace Boží a lidské kauzality tak je Tomášova koncepce subordinace dvou celých příčin, božské a lidské, působících však v jiném řádu, dle slov Apoštola: „Bůh ve vás činí, že chcete i konáte“ (Fil 2, 13).
Dobrý a prozreteľný Boh tvárou v tvár prítomnosti zla
Samuel Lovás OP
Keď Boh zavŕšil stvorenie, „bolo to veľmi dobré“ (Gn 1, 31). Napriek tomu skúsenosť ukazuje, že náš svet nesie v sebe rôzne podoby zla – od prírodných procesov, ako je hrdzavenie či dravý boj o prežitie, až po morálne zlo, akým je ponižovanie zraniteľných a nespravodlivosť. Choroby, utrpenie a smrť rámcujú náš život a vyvolávajú otázku: Ako môžeme hovoriť o dobrom svete stvoreným dobrým Bohom? Niektoré formy zla patria k samotnej štruktúre stvorenia, no svet, v ktorom žijeme, nie je totožný s tým, ktorý vyšiel z Božích rúk. Prednáška sa zameria na vzťah medzi Božou prozreteľnosťou a realitou zla, pričom ponúkne teologické odpovede na otázku, ako môže dobrý Boh dovoliť existenciu zla.
Ľudský zákon ako kreatívna účasť človeka na Božej prozreteľnosti
Mgr. Ján Tomaštík, Ph.D.
Žijeme v dobe, kde je moc štátu a prítomnosť zákonov hmatateľná všade okolo nás. Načo však potrebujeme štát a zákon? A má byť zákon iba akýmsi „prepísaním“ prirodzeného zákona do našich ľudských zákonov? Cez učenie Tomáša Akvinského a jeho súčasných žiakov si zodpovieme na tieto otázky a načrtneme, prečo politická autorita nie je nutné zlo, ale dobro, v ktorom Boh necháva človeku mieru kreativity, ktorou sa môže zapojiť do stvoriteľského zámeru.
Seminár: Modlitba v kontexte Božej prozreteľnosti
Augustín Jonák OP
Boh vo svojej prozreteľnosti od večnosti naplánoval chod dejín a svojou nemeniteľnou vôľou dbá o to, aby sa s chirurgickou presnosťou tento chod splnil. Naša modlitba príhovoru, napríklad za spásu duše či uzdravenie chorého blízkeho, sa teda zdá byť zbytočná. A predsa, sám Pán nás vyzýva, aby sme „prosili, hľadali a klopali“, lebo „dostaneme, nájdeme a bude nám otvorené“ (Mt 7, 7). V tomto seminári sa pokúsime zlúčiť tieto dve zdanlivo protichodné tézy: nemeniteľnosť Božej vôle a jeho prozreteľné riadenie dejín s Ježišovou výzvou, aby sme sa prosebnou modlitbe obracali na Boha.
Seminár: Zázraky v kontexte Božej prozreteľnosti
Augustín Jonák OP
Podľa klasickej definície dochádza pri zázraku k porušeniu prirodzeného chodu vecí, ktorého pôvodcom je Boh. A o Bohu tvrdíme, že vo svojej prozreteľnosti od večnosti naplánoval chod dejín a že svojou nemeniteľnou vôľou dbá o to, aby sa tento chod dejín naplnil. Ako si teda vysvetliť čo i len teoretickú možnosť zázrakov, nehovoriac o zázrakoch, ktoré nám zachovalo Sväté písmo, ako je napríklad zázračné vyslobodenie izraelského ľudu z Egypta alebo Ježišove zázraky zachované v evanjeliách? V tomto seminári sa pozrieme na to, ako svätý Tomáš vysvetľuje možnosť a realitu zázrakov vo svete riadenom Božom prozreteľnosťou.