Doprava zdarma od 750 Kč

Jak zabít Ježíše?

Neohodnoceno
230 Kč

Zneužití moci, zneužívání a násilí v Bibli

Philippe Lefebvre, z francouzštiny přeložil Hyacint Ullman OP

Tato kniha není jen jakousi ilustrací několika biblických textů týkajících se násilí, zneužívání či znásilnění, a to především v církvi. Jedná se o biblické rozjímání, které chce teologicky objasnit – způsobem, jejž používá samo Písmo –, co se děje, když ke zneužívání dochází, když o něm víme, a přesto je zamlčujeme, panuje-li tíživé ticho, nenaslouchá se obětem a zakazuje se jim mluvit, a když osoby, které toto jednání oznamují, jsou veřejně ostouzeny, napadány a umlčovány. Tehdy se znovu začíná odehrávat velké drama utrpení, jehož se účastní nesčetné množství aktérů a jež uvádí do pohybu staleté procesy mlčenlivého zatajování skutečnosti, zastrašování a podobných vnitrocírkevních praktik. Toto vše není jen nějakým bolestným a marginálním plodem instituce, která by se jinak těšila dobrému zdraví, ale ztělesněním toho, co se uskutečňuje v liturgii eucharistické oběti: umlčovaný a potupený nevinný, který byl zavražděn, vstává z mrtvých a přichází soudit živé a mrtvé.

Philippe Lefebvre OP (* 1960) je francouzský dominikán a biblista, profesor Starého zákona na Katolické teologické fakultě Univerzity ve Fribourgu ve Švýcarsku. Do řádu vstoupil v roce 1991, kněžské svěcení přijal v roce 1997. V lednu 2021 ho papež František jmenoval členem Papežské biblické komise.

Kategorie: Teologie

Jakýkoli útok na nejzranitelnější a nejchudší, přehlížení oběti, která volá o pomoc, a pohřbívání kauz, v nichž nebyla zjednána spravedlnost, patří mezi nejhorší hříchy, které může člověk spáchat. Žalm nám říká: „Chudý zavolal a Hospodin slyšel“ (34, 7). Pokud příběh pokořeného člověka, jemuž naslouchá sám Bůh, nepřijmeme za svůj, jsme vyhnáni do vnějších temnot, kde je „pláč a skřípění zubů“. Jak jsme řekli a jak to budeme stále opakovat, nepřijít na pomoc poníženému a neobhajovat jej znamená odvrátit se od samotného Krista. On sám to jasně říká ve svých posledních slovech, než je ponořen do utrpení: „Cokoli jste neučinili jednomu z těchto nepatrných, ani mně jste neučinili“ (Mt 25, 45). Svou smrtí na kříži Ježíš ohlašuje, že on sám a všichni ukřižovaní všedního dne – počínaje odsouzeným mužem po jeho pravici (Lk 23, 39–43) – jsou stvořeni pro život v plnosti, pro setkání s tím, kterého Bible nazývá „Bůh-s-námi“. A tak rozjímání o kříži, k němuž křesťanská tradice vždy vyzývala, vede ty, kdo se do něj ponoří, k úplně jinému cíli, než by bylo opojení čímsi morbidním. Je totiž zakotveno v tom, co rozvíjejí biblické texty, a vytrhává nás díky tomu z chladného okouzlení nástrojem smrti, jímž se kříž zdá na první pohled být.

Stejně tak je tomu i s násilnými činy spáchanými v církvi. Neodrážejí celý její život, ale stejně jako v případě kříže, s nímž jsou mimochodem úzce spjaty, osvětlují zrady, kompromisy a mlčení struktur, které umožnily jejich opakování. Ukazují nám lidi, jejichž životy byly zničeny, jejich důvěra pošlapána, jejich odhodlání zničeno, ale kteří jsou zároveň, mnohem častěji, než se domníváme, velice odvážní, zachovávají si svou důstojnost a touží po pravdě, což u mnoha jiných tak často nenacházíme. V těchto zneužitých a zrazených, s nimiž se špatně zacházelo, se setkáváme s ústředním tajemstvím církve: velikostí Toho, jenž byl zdrcen a navzdory očekávání svých katů otevřel bránu života, o kterém se nám ani nezdálo.